Quiet Leadership: winning hearts, minds and matches

– Ancelotti, C., Brady, C., & Forde, M., 2016.

En bok fylld med reflektioner från Carlo Ancelotti, en av världens främsta fotbollstränare, men även från flera världsspelare, som har haft möjligheten att spela för honom. Aspekter som talang, relationsskapande, kultur, värderingar och ledarskap tas upp vilket skapar en chans att förstå vad som, ur Carlo Ancelottis perspektiv, krävs för att vara en ledare i en tuff profession. Oavsett område eller nivå där du är aktiv ledare, eller drömmer om att bli, finns det mycket inspiration och lärdomar att ta med sig från boken för att utveckla ditt ledarskap.

Nedan följer tre utplockade citat från boken som, ur ett idrottspsykologiskt perspektiv, jag anser vara viktiga lärdomar och tankesätt.

”Min åsikt är att spelare gör sitt bästa när de är bekväma, inte när de är obekväma. […] När jag pratar om bekväma, menar jag inte i deras spel – jag menar i deras tanke. De måste förstå att jag alltid försöker göra dem och laget bättre. Bekvämligheten är i tilliten skapad av relationen. I slutändan måste alla respektera reglerna och det möjliggör ett vänligt förhållande, även om mitt beslut är att spelaren måste sitta på bänken.”

Det pratas ofta om att det är nödvändigt att komma ur sin komfortzon för att prestera bra och nå resultat, att det där som magin sker . En förutsättning för att prestera och i slutändan även få resultat, är att det behöver finnas en trygg och stabil miljö. Det finns såklart skillnader i människors behov men det kan exempelvis handla om att känna trygghet i relationerna gentemot lagkamrater och tränare, samtidigt som det är en miljö där det är OK att göra misstag för att lära sig och samtidigt utvecklas. Ancelotti betonar vikten av relationerna i den aktuella miljön. Som ledare behöver man ibland ta obekväma beslut men då är det viktigt att det har skapats en miljö som bygger på tillit och respekt.

”Det enda som verkligen gör mig arg är när attityden hos laget inte är rätt. […] Attityden är nyckeln, även om du inte vinner. Du kan inte alltid kontrollera resultatet men du kan kontrollera din attityd, och det är därför det gör mig så arg… Du kommer att vinna fler matcher med den bättre attityden.”

Som idrottare vill man ofta kunna kontrollera resultatet av en tävling. Tyvärr är det inte möjligt att kontrollera allt som sker, inte heller resultatet. Det som däremot går att kontrollera är din egen attityd. Med fördelaktig attityd och med fokus på rätt saker ökar sannolikheten för en bra prestation, vilket i sin tur ökar möjligheten för att även resultatet kommer att gå din väg. Fokus bör vara på dig, din prestation och inget annat. Identifiera aspekter i din tävlingsmiljö som du kan påverka och arbeta med. Det är där som ditt fokus bör vara, både under träning och tävling.

”Att lyssna är en ofta förbisedd färdighet. Att lyssna till vad andra personer säger, ta in det, handla utifrån det eller öppna upp för en dialog om det, är något som jag tror är livsviktigt för de som önskar att leda andra.”

Allt som oftast lyssnar vi för att kunna ge svar på vad som sägs. Genom att lyssna kan förtroende skapas och du kan utvecklas till en ännu bättre ledare. Är du som ledare en bra lyssnare kommer personer vilja anförtro sig åt dig och eftersom du lyssnar på dem kommer de även att vilja lyssna på dig. Vad innebär det då att faktiskt lyssna på en annan människa? Det handlar bland annat om att med sitt kroppsspråk visa engagemang men även att ställa öppna frågor, bekräfta och reflektera över vad som sägs. Med ett aktivt lyssnande skapas förståelse för vad den andra personen säger och menar, vilket gör att missförstånd kan undvikas. När du vet vad den andra personen vill och känner, kommer er förmåga att samarbeta att öka.

Slutbetyg

Quiet Leadership: winning hearts, minds and matches (Ancelotti, C., Brady, C., & Forde, M., 2016) är en inspirerande bok och den gav tyngd i vad jag tror skapar ett bra ledarskap. Som f.d. elitfotbollsspelare fick jag känslan ”honom skulle jag vilja ha som tränare”. Från början till slut betonas i boken vikten av relationer, ömsesidig tillit och att som ledare vara trygg i sig själv. Så om du har ett intresse för ledarskap, fotboll eller båda delarna är detta en bok jag verkligen skulle rekommendera.