Ljubomir Vranjes: Jag vill bara vinna

– Albinsson, C. & Schälin, E., 2017.

Ljubomir Vranjes var under sin karriär en del av det framgångsrika svenska handbollslandslag, även kallat ”Bengan Boys”, som bland annat vann EM- och VM-guld samt tog OS-silver. Boken innehåller hans resa från en av Göteborgs förorter till handbollens stora scen, både som spelare och ledare. Vad som genomsyrar hela boken är vikten av gruppen, som en grundpelare i handbollslandslagets framgångar.  Det poängteras på flertalet ställen, att alla gruppens medlemmar är viktiga för dess framgång. Att se laget som en familj, där alla stöttar varandra, är ett synsätt han själv har tagit med sig när han senare blev tränare och ledare.

Citat ur boken

Nedan följer tre citat från boken som, ur ett idrottspsykologiskt perspektiv, jag anser vara viktiga lärdomar och tankesätt.

Pressen är därför väldigt stor och om vi blir rädda börjar vi tveka och gör misstag. Alla gör misstag, men det är den spelare som glömmer sina misstag snabbast som vinner.

Som idrottare kommer misstag alltid att ske, det är oundvikligt. Den stora frågan är hur du hanterar dina misstag? Har du ett effektivt sätt att hantera misstagen, en plan som gör att du kan gå vidare? Eller ältar du misstaget om och om igen? Kan du fort släppa det och gå vidare? Om du fokuserar på misstaget, som du nyss gjorde, blir det svårare för dig att fokusera på det som komma skall, det som du har en möjlighet att påverka. Då du inte kan  påverka det som redan skett, så det är bättre att flytta fokus till sådant som du kan kontrollera. Det som är här och nu, och ha fokus på att göra det så bra som möjligt. Efteråt, när prestationen är över, då kan du gå igenom vad som hände och ta lärdom.

…jag ser ändå att många tränare prioriterar att vinna istället för att se till att utveckla varje enskild individ. Det må vara så att barnet i fråga inte blir en elitspelare men du som tränare, ledare och coach har ett större ansvar än att utbilda dem som spelare. Jag tycker att alla barn- och ungdomsledare har ansvar att ge varje barn ett bra självförtroende, både på handbollsplanen och utanför, som människor. Varför är det så svårt att se att varje barn är unikt?

Här ligger fokus på barnidrotten och ovan citat ligger i linje med Riksidrottsförbundets riktlinjer om att behålla så många som möjligt, så länge som möjligt, i en så bra miljö som möjligt. Barnidrott handlar om att utveckla barnen som individer. Resultaten i unga år är totalt oviktigt. Visst gillar barn att tävla, det ska de få göra men det viktigaste är att de utvecklas och har roligt under tiden. Framför allt vid arbete med barn är det viktigt, att som ledare sträva efter att bortse från kortsiktiga resultat. Du som är ledare för barn och ungdomar, fundera kring varför är du det? Handlar det om att vinna nästa match eller för att skapa ett livslångt intresse för idrott och utveckla individerna? Det här kan vara viktigt att fundera över oavsett vem du är ledare för. Fundera på varför du är ledare eller tränare.

Ansvar var något nytt för mig och det växte jag av. Redan där förstod jag vikten av att alla spelare ska känna sig nödvändiga. Alla i laget ska ha tydliga uppgifter och en roll, det är något som jag har tagit med mig nu när jag själv är ledare.

Rollfördelning och rollacceptans är två viktiga parametrar för att en grupp ska fungera. Det innebär bland annat att alla gruppens medlemmar vet sin roll, vad rollen innebär och samtidigt att man accepterar den. Här inkluderas även medvetenhet om att, och hur, ens roll bidrar till gruppen. “En roll är det mönster av beteende som förväntas av en individ i en given situation eller position” (Lindwall, Johnson & Rylander, 2016, s. 117) och för att en grupp ska fungera.

Sammanfattning

Det är en lättläst bok. För min generation som växte upp med “Bengan Boys” var det inspirerande att få ta del av historien bakom Ljubomir Vranjes framgångar. Boken gav insikt i hans milstolpar och lärdomar under karriären. På sin väg mot toppen trotsade han även fördomarna om hur lång en framgångsrik handbollsspelare ska vara. Förhoppningsvis har det öppnat fler dörrar och visat att det är möjligt trots att de genetiska förutsättningarna är emot dig. Trots att titel är “jag vill bara vinna” berör han flera punkter som går bortom att bara vinna. Det går också att se det som hans byggstenar för att i det långa loppet vinna. Att se utvecklingen, både den individuella och gruppens, i ett längre och större perspektiv.

Har du någon bok som du vill att jag recenserar? Kanske någon som du själv inte har haft tid att läsa? Kommentera gärna!

Lindwall, M., Johnson, U. & Rylander, P. (2016). Gruppdynamik inom idrott: nycklar till världens bästa lag. (Första upplagan). Stockholm: SISU Idrottsböcker.